Slovesna razglasitev novega zavetnika koprske škofije – Sv. Hieronima
Slovesna razglasitev glavnega zavetnika koprske škofije bo v soboto, 26. septembra 2020 ob 10h v koprski stolnici. Slovesnost bo vodil apostolski nuncij v R Sloveniji msgr. dr. Jean-Marie Speich. Zaradi epidemije koronavirusa bo potekala po znanih predpisih (maske, razdalja, razkuževanje rok …).Slovesnost bo prenašal Radio Ognjišče.
V nedeljo, 27. septembra 2020 ob 12h, pa bo prvi škofijski romarski shod v čast glavnemu zavetniku škofije pri Svetem Hieronimu na Nanosu, kjer bo slovesnost na prostem. To slovesnost bo vodil dr. Rafko Valenčič.
Slovesni praznik glavnega zavetnika škofije se po vseh župnijah praznuje na njegov god 30 septembra.
Koprski škof dr. Jurij Bizjak je 19. avgusta 2020 s kongregacije za bogoslužje prejel potrjen Lastni bogoslužni koledar Škofije Koper, v katerem je za glavnega zavetnika škofije postavljen sv. Hieronim, duhovnik in cerkveni učitelj, ki goduje 30. septembra.
UTEMELJITEV NOVEGA ZAVETNIKA ŠKOFIJE
Češčenost svetnikov in priljubljenost praznikov se v Cerkvi stalno spreminja. Spremembe v družbi in v Cerkvi prinašajo vedno nove potrebe in nove izzive, zato se v vsaki deželi in v vsaki dobi stalno pojavljajo in stopajo naprej novi vzorniki in priprošnjiki, ki odgovarjajo na tekoče potrebe in zahteve. Kakor pravi v evangeliju naš Gospod: ‘Zato je vsak pismouk, ki je poučen o nebeškem kraljestvu, podoben hišnemu gospodarju, ki iz svojega zaklada prinaša novo in staro’ (Mt 13,52).
Tako je tudi papež Pij XII leta 1955 odgovoril na pereče delavsko vprašanje tedanjega časa in vpeljal v bogoslužje neobvezni god svetega Jožefa delavca in ga postavil na dan prvega maja, ki je po mnogih deželah že od konca 19. stoletja veljal za civilni praznik dela. Praznik je bil tako na civilnem kakor na cerkvenem področju po različnih deželah sprejet z različnimi občutki, vendar v vseh delavskih območjih še vedno uresničuje svojo vlogo in podpira upravičene zahteve delavcev.
Kot svojega glavnega zavetnika je svetega Jožefa delavca častila tudi obnovljena in povečana Škofija Koper. Iz Okrožnice AASP (Apostolske administrature za slovensko Primorje), št. 1324/66, str. 79-81, je razvidno, da je tedanji Škofijski proprij s svetim Jožefom delavcem kot glavnim zavetnikom AASP stopil v veljavo 1 januarja 1967. Za takšno odločitev so navedeni sledeči trije razlogi: v Novi Gorici naj bi se gradila župnijska in konkatedralna cerkev v čast svetemu Jožefu delavcu; delavstvo že predstavlja najmočnejšo ljudsko plast na Primorskem; papež Pij IX. je (8. decembra 1870) postavil svetega Jožefa za zavetnika vesoljne Cerkve! Vsi razlogi so v tedanjih razmerah brez dvoma bili tehtni in prepričljivi. Po nam dosegljivih podatkih obnovljena in razširjena Škofija Koper ni zaprosila za lasten škofijski proprij, ampak je kot lasten bogoslužni koledar uporabljala proprij AASP.
Priprava novih Lastnih škofijskih bogoslužnih koledarjev, ki je povezana s pripravo novega Rimskega misala, pa je slučajno sovpadla tudi s spominom in proslavo 1600-letnice odhoda svetega Hieronima s tega sveta, ki smo jo proslavili na mednarodni ravni s simpozijem v Ljubljani, od 23 do 26 oktobra 2019, na škofijski ravni pa z obiskom vseh šestih njegovih cerkva na ozemlju škofije, od meseca aprila do meseca septembra 2019.
Razmeroma veliko število cerkva Svetega Hieronima na ozemlju Škofije Koper in lepa udeležba romarjev na vseh shodih, častitljiva obletnica njegovega odhoda v večno domovino ter velika verjetnost, da je rojstno mesto svetega Hieronima dejansko ležalo na ozemlju sedanje Škofije Koper, po drugi strani pa dejstvo, da so zgoraj navedeni razlogi v prid svetemu Jožefu delavcu kot glavnemu zavetniku škofije postali nekoliko manj prepričljivi, vse to nas je spodbudilo, da smo za Lastni škofijski bogoslužni koledar na prvo mesto predlagali svojega rojaka svetega Hieronima in Kongregacija za bogoslužje je dne 25. julija 2020, št. 152/19, naš predlog sprejela ter naši prošnji ugodila.
Predlog, da se za glavnega zavetnika Škofije Koper postavi svetega Hieronima, smo utemeljili s sledečim besedilom:
‘Sveti Hieronim sam piše, da je bil rojen v ‘mestu Stridon, ki je, od Gotov porušeno, nekoč bilo mejnik Dalmacije in Panonije’ (De viris ilustribus, n. 135). Kljub nasprotujočim si predlogom o zemljepisni legi mesta, je mogoče reči, da se med izvedenci mnenja osredotočajo na južno stran poti med Aquilejo (Oglejem) in Emono, današnjo Ljubljano, prestolnico Slovenije. Dolžina poti je okrog 120 km, njen srednji del, približno polovica celotne razdalje, pa poteka po ozemlju sedanje Škofije Koper, kjer stoji na tem območju kar šest cerkva, ki so posvečene Svetemu Hieronimu. Tem cerkvam pa se pridružuje še več kot desetina slik in kipov v drugih sosednjih cerkvah, med katerimi je tudi stranski oltar v stolnici v Kopru z veliko in zelo dragoceno sliko Svetega Hieronima. Škofija Koper je sedaj sufraganska škofija Nadškofije Ljubljana. S češčenjem Svetega Hieronima kot zavetnika škofije želimo okrepiti pobožnost do svetnika, spodbuditi proučevanje imenitnega cerkvenega učitelja in poglobiti branje Svetega Pisma. Imamo že veliko svetopisemskih skupin in smo prepričani, da bo izbira zavetnika še povečala gorečnost za Božjo besedo. Zato prosimo za vpis v bogoslužni koledar Škofije Koper.
Jurij Bizjak, koprski škof
Navedeni utemeljitvi je mogoče dodati še dve pomembni besedili:
Papež Benedikt XVI je v svojem nagovoru na trgu Svetega Petra, dne 7. novembra 2007, navedel, da je Sveti Hieronim bil rojen v današnji Ljubljani v Sloveniji.
Enciklopedija Britannica piše: ‘Hieronim je bil rojen premožnim krščanskim staršem v Stridonu, verjetno blizu sodobne Ljubljane.’
Zelo želimo okrepiti raziskave in močno spodbujamo vse pristojne civilne in cerkvene ustanove, naj vsaka na svojem področju svoja prizadevanja usmerijo v iskanje porušenega Hieronimovega rojstnega mesta Stridona.
Škof Jurij Bizjak
NOVA MONOGRAFIJA O SV. HIERONUMU
Pri Založbi Ognjišče bo za razglasitev novega zavetnika koprske škofije izšla monografija Sv. Hieronim in naš čas o življenju in delu našega rojaka sv. Hieronima, ob 1600-letnici njegove smrti. Da bi slovenski verniki in javnost bolje spoznali človeka, ki se je zapisal v evropsko in svetovno kulturo, se je koprska škofija leta 2019 odločila in tudi izvedla pomemben načrt: predstaviti življenje in delo sv. Hieronima, posvečeno prevajanju in razlagi Svetega pisma, ki kristjane spodbuja k globljemu spoznanju Božje besede in življenju po njej.
Načrt je obsegal razne dejavnosti: prenovo cerkva, posvečenih sv. Hieronimu (teh je v koprski škofiji 6: Nanos, Koritnice, Čelje, Kozana, Bošamarin, Topolovec), popoldanske maše s predavanjem v teh krajih ter prijateljskemu druženju. Udeležba je bila nepričakovana. Predavanja, ki so jih imeli Alan Tedeško, Blaž Kernel, Marko Rijavec, Bogdan Vidmar, Bogomir Trošt, Rafko Valenčič, so bila namenjena ciljnim skupinam: bibličnim, bralcem Božje besede, katehetom, vzgojiteljem in učiteljem, pevcem, romarjem in pohodnikom. V zborniku so poleg predavanj objavljene slike svetnika, fotografije cerkva in krajev ter njihova predstavitev.
Monografija je znamenje prebujanja tako vloge Svetega pisma v življenju kristjana in vernega občestva kot tudi zavesti slovenskega človeka, da je sv. Hieronim naš rojak, odslej (2020) tudi zavetnik koprske škofije.
Prof. dr. Rafko Valenčič
ŽIVLJENJEPIS SV. HIERONIMA, POMEMBNEGA PREVAJALCA SV. PISMA IN CERKVENEGA UČITELJA
(Življenjepis je vzet iz knjige Svetnik za vsak dan, ki jo je napšisal Silvestr Čuk in je izšla pri založbi Ognjišče)
† 420, cerkveni učitelj
Težko je reči, kje je bil tisti Stridon, rojstni kraj sv. Hieronima, velikega cerkvenega učitelja krščanskega Zahoda in učenega prevajalca Svetega pisma. Eni pravijo, da bi utegnil biti kje blizu današnje Pivke (Šempetra na Krasu), Hrvati pa trdijo, da bi bil verjetneje kje v Istri ali severni Dalmaciji.
Ni tako pomembno, kje je Hieronim prišel na svet. S svojim plodovitim in vsestranskim delom, zlasti s prevodom Svetega pisma, ki je znan pod imenom Vulgata (t.j. ‘razširjena’), je postal last vse Cerkve za vse čase. Neverjetno dobro je poznal Sveto pismo in napisal je številne razlage svetopisemskih knjig, znal pa je tudi lepo voditi duše, ki so se odločile za poglobljeno duhovno življenje. V preteklih časih so ga zelo častili. Tudi na Slovenskem, kjer so njegovo ime, ki pomeni “človek s svetim imenom”, spremenili v Jeromen ali Jerom.
Rodil se je okoli leta 345. V njegovem rojstnem kraju je bilo precej kristjanov, ki so bili po življenju še pogani. Deček je bil zelo nadarjen in starši so ga poslali najprej v Milan, nato pa v Rim, da bi se izobrazil pri najboljših učiteljih. Imel je izreden dar za jezike in prav kmalu je dovršeno obvladal latinščino. Želel je postati kristjan in za veliko noč leta 366 ga je papež Liberij krstil. Zdaj se je zanj začelo novo življenje. Potoval je v Galijo in se spotoma za nekaj časa ustavil v Ogleju (tedanji Akvileji), kjer se je seznanil z družbo duhovnikov in resnih kristjanov, ki so skupaj prebirali Sveto pismo in se pogovarjali o bogoslovnih in duhovnih vprašanjih. Ostal je z njimi v pisnih stikih. Dopisoval si je tudi s podobno družbo v Emoni (rimski Ljubljani). Kasneje je kot duhovnik v Rimu pobožnim ženam razlagal Sveto pismo.
Odpravil se je na Vzhod, da bi obiskal svete kraje, a je zbolel. Leta 379 se je dal posvetiti v duhovnika, potem je bil nekaj časa v Carigradu učenec velikega cerkvenega učitelja sv. Gregorja Nacianskega. Leta 382 je spremljal v Rim antiohijskega škofa. Bil je ves obložen s svojimi rokopisi, kar je vzbudilo zanimanje papeža Damaza, ki ga je imenoval za svojega tajnika. Veliko sta se pogovarjala o Svetem pismu in papež je dal pobudo za nov prevod celotnega Svetega pisma v latinščino. Hieronim je najprej popravil Novo zavezo, kasneje, ko se je dokončno vrnil na Vzhod, pa je ponovno prevedel celotno Sveto pismo stare in nove zaveze. Živel je v Betlehemu, kjer je bil predstojnik moškega samostana, duhovno pa je vodil tudi redovnice, ki so prišle v Palestino iz Rima. Pisal je svoja znamenita asketska pisma in druge spise, poglavitne moči in sposobnosti pa je posvetil prevajanju Svetega pisma. Delo je bilo za tiste čase nekaj izrednega in je upravičeno zbujalo občudovanje. Trajalo je skoraj trideset let. Opravljeno je bilo tako temeljito, da je bil prevod splošno sprejet; tridentinski koncil je leta 1546 Hieronimov prevod sprejel za uradno svetopisemsko besedilo zahodne Cerkve.
Na stara leta, ko je bil ves izčrpan od postov in bolezni, je moral Hieronim bežati pred roparskimi tolpami, ki so napadle njegov samostan. Delal je do zadnjega diha: narekoval je pisarju. Umrl je 30 septembra leta 419 (ali 420). Njegove posmrtne ostanke so kasneje prenesli v baziliko Marije Velike (Santa Maria Maggiore) v Rimu.
IME IN GOD
Ime Hieronim pomeni ‘kdor ima sveto, od Boga posvečeno ime’. Danes godujejo tisti, ki jim je ime Hieronim (samo 10 oseb), pa tudi Jerko (46), Jeromen; ženska oblika imena Hieronim je redkejša. Osebe s tem imenom lahko godujejo tudi 8. 2. (sv. Hieronim Emiliani).
ZAVETNIK
Sv. Hieronim je zavetnik Dalmacije, teologov, učenjakov, učiteljev, študentov, učencev, prevajalcev, univerz in znanstvenih ustanov, asketov; je priprošnjik proti očesnim boleznim.
CERKVE PRI NAS
Na naših tleh je sedem cerkva posvečenih sv. Hieronimu; ena je župnijska (Kozana v Brdih), šest je podružničnih.
MISLI
Ker veselo sporočilo bogatim ukazuje, naj prodajo vse in od tega dajo ubogim, to velja tudi zate, če si bogat. Če pa si resnično reven, nikar ne poskušaj kopičiti velikega premoženja. (sv. Hieronim)
Ako je Kristus Božja moč in Božja modrost, velja, da kdor ne pozna sv. pisma, ne pozna tudi, kaj je Božja moč in njegova modrost: nepoznanje sv. pisma je nepoznanje Kristusa. (sv. Hieronim)
ŠE VEČ PODATKOV
Več podatkov o sv. Hieronimu, njegovem življenju, njegovem delu, zlasti o prevajanju Sv. pisma, o njegovem češčenju in cerkvah, posvečenih njemu lahko najdete v prilogi revije Ognjišče: ČUK, Silvester. Naš sveti Hieronim. (Priloga). Ognjišče, 2019, leto 55, št. 9, str 50-67., ki je dosegljiva tudi na tej povezavi: https://revija.ognjisce.si/iz-vsebine/priloga/21877-nas-sveti-hieronim